Har reklamer og redigeret indhold en indflydelse på, hvordan vi tænker om vores egen krop?
Forskning har kastet lys over, hvordan kvinder i Cuba opfatter deres kroppe i sammenligning med kvinder i andre kulturer.
Det særegne ved Cuba er, at kvinder dér, ikke er så udsatte for den konstante strøm af reklamer, redigerede billeder og sociale medier, der hylder det slanke og idealiserede kropsideal.
Sammenholdt med kvinder i andre lande og kulturer (særligt i den vestlige verden), hvor disse idealer dominerer mediebilledet, viser forskningen, at cubanske kvinder generelt har en mere positiv opfattelse af deres egen krop. Uanset deres kropsform, vægt, højde, behåring osv. har de en beundringsværdig selvtillid og en sund selvopfattelse.
Dette skyldes mindre eksponering af ''perfekte kropsidealer''
Forskningen peger på, at denne forskel sandsynligvis skyldes den mindre eksponering for ‘’perfekte’’ kropsidealer i Cuba sammenlignet med andre samfund. Mens kvinder i mere vestlige lande bombarderes med billeder af det "ideelle" kropsideal, har cubanske kvinder været afskåret fra denne type påvirkning på grund af begrænsningerne i adgangen til kommercielle reklamer og medier.
Dette kan tyde på, at vores opfattelse af vores egne kroppe i høj grad påvirkes af den information og de idealer, vi udsættes for gennem medierne.
Derfor er det også virkelig vigtigt, at vi begynder at se nogle flere kroppe i vores mediebillede.